Citymarketing

Posted on 28 May 2013

0


Alle Zeeuwse dorpen en steden zijn nu bezig met ‘citymarketing’, ‘regiomarketing’ of ‘gebiedsmarkering’. Dit dure Engelse woord gaat gepaard met nog veel meer dure zaken: DNA jutten, DNA matching etc etc. Veel geld naar grote en kleine communicatiebureaus, uit Zeeland en natuurlijk vooral ook weer van daarbuiten.

Maar iedereen doet het. Elke Nederlandse gemeente en Provincie begint opeens citymarketing, dus waarom zou jouw gemeente gaan opvallen? Ik kan je al vertellen dat jouw gemeente niet over de ruisdrempel heen zal komen.

En zelfs als het wel lukt: Wat maakt jouw gemeente anders dan al de anderen? Dat weet je zelf al: daarom heb je gekozen om er te gaan wonen. Die citymarketing is een heldhaftige poging van je gemeente om nog verder te groeien, in een regio waarvan duidelijk is de toekomst ligt in de krimp.

Elke gemeente wilt groeien, maar is dat wel de juiste weg?

De financiële, de natuur- en voedselproblematiek hebben inmiddels wel aangetoond dat groei geen succesvol model (meer) is. Ik heb hier al jaren een mooie poster uit de creatie hangen: buy more shit or we are all fucked! Dat is de weg die al die citymarketeers willen bewandelen.

Ik zeg: buy more shit AND we are all fucked! Maak juist een goed businessmodel of gemeentelijke aanpak van krimp, van cradle to cradle en van macro-economie. Geef dat belastinggeld niet aan marketeers (sorry collegae: normaal gezien ben ik er altijd wel voorstander van om geld uit te geven aan marcom), maar juist aan het aanjagen van lokale initiatieven: ambachtsmensen die op kleine schaal iets toevoegen aan jouw gemeente. De bakker om de hoek. De slager tegenover de kerk. De dorpsschool.

Dát is uiteindelijk de reden waarom mensen voor (een dorp in) Zeeland kiezen: die kleinschaligheid, die verborgen trots en vooral de zelf te ontdekken Zeeuwse pareltjes.

Links:
http://www.borsele.nl/index.php?mediumid=1&jaar=2011&pagid=119&stukid=9725
http://groep5700blogt.nl/2010/12/15/citymarketing-gewoon-even-afdraaien-op-de-traverse/
http://www.metafoor.nl/citymarketing/content.aspx?id=1025
http://www.crossmint.nl/web-branding-2.0/regio-en-citymarketing-en-de-effectiviteit-van-slogans
http://www.lievenscommunicatie.nl/actueel/nieuws/bericht:een-avondje-dna-jutten-in-zeeuws-vlaanderen.htm
http://www.laatzeelandzien.nl/zeeuwen/dna-boek

Advertisements
Posted in: Misc