De opstartschijf is bijna vol door logbestanden

Posted on 18 January 2012

1


Ik krijg ineens een bericht op mijn mac: De opstartschijf is bijna vol. U moet ruimte vrijmaken op de opstartschijf door bestanden te verwijderen. Dat is raar, want er zou toch nog zo’n 80 GB vrij moeten zijn. Hier vond ik meer mensen met hetzelfde probleem.

Het gratis Disk Inventory X (voor Mac OSX) of Jdiskreport (voor PC WinXP) bracht mij bij de verborgen map ‘asl’ die 40GB aan logbestanden bevat. Dat schijnt te komen door o.a. de Adobe programma’s. Ik heb ze gewoon verwijderd en daarmee was het probleem voor de helft opgelost.

Waar de andere helft is? De eerste 20GB is te verklaren doordat Disk Inventory de ‘users’ map niet geheel leest: hij ziet alleen de bestanden van de user waarmee je bent ingelogd. De andere user op deze mac had namelijk een users map van precies 20GB. De resterende 20GB won ik terug door de computer opnieuw op te starten.

Posted in: MacOS/Apple