Jux.com

Posted on 28 October 2011

0


Jux.com is een prachtige CMS cq blogging systeem. Fullscreen foto’s of video’s, met mooie teksten. De basis: eenvoud.

Internet is té vol: naar het schijnt verschijnen er 8 miljoen nieuwe pagina’s per dag, die allemaal veel te druk zijn met veel te veel informatie. Een gevoel dat ik ook al lang had. Al die blogs en social networks zijn mooi, maar de laatste tijd ben ik soms wel een half uur kwijt voordat ik snap hoe ik zo’n site moet ‘lezen’. De conventies beginnen te ingewikkeld te worden.

Jux is supersimpel. Dat is geweldig. Het is ook supermooi, met custom lettertypes en goede integratie van foto’s en video’s. Ook dat is geweldig.

Maar het is ook nog niet volwassen. Belangrijkste probleem: het is traag, heel erg traag. En er is meer aan de hand:

1024*768 Schermen

Jux is niet geschikt voor 1024*768 schermpjes (zoals die van mijn kleine laptop) of oudere browsers (ondanks het HTML5). Tijd om het te testen in de praktijk:

C13, C15 -> geen scrollbar bij artikelen. Onderste van de films valt eraf.
FF3.6, 5, 7.01-> geen scrollmogelijkheid. Slechte uitlijning tekst. Onderste films valt eraf.
IE7 -> de artikelen en films zijn zelfs niet te bekijken.
IE8 -> de artikelen en films zijn wel te bekijken, maar er blijft he-le-maal niets over van de lay-out.

Dit vind ik te kwalijk: 14% van de internetgebruikers heeft nog een 1024*768 scherm.
Ook met betrekking tot de browsers vind ik het te mager. Deze “oude” browsers worden nog veel gebruikt: FF3.6 (9%: wordt net als FF7 maandelijks geupdate), IE8 ( 15%: dit is n.l. de hoogste versie mogelijk voor winxp), C13 (16%). Ik weet natuurlijk niet of dit ook slecht gaat op grotere schermen!

Grotere schermen

Tijd dus om de ondersteuning te testen op 1920*1080 schermen:
FF3.6 -> wel scrollen, geen scrollbalk (dus onduidelijk). geen beeld van vimeo en youtube (wel geluid) + weergave van de verkeerde video!
S5.0.6 (hoogste voor OSX leopard) -> scrollen is lelijk, video’s worden niet goed weergegeven!
IE6 -> alleen maar een index, het is niet mogelijk om artikelen ook echt te openen
C15 -> prachtig!
FF7.01 -> prachtig!

Kleinere schermen

iphone
android

Gebruik

Werkt super. Is handig om te gebruiken. Linken naar externe foto’s, video’s (enkel vimeo en youtube). Sharing is handig.

Wat niet super is: mogelijkheden om de tekst te formatten. Dit is denk ik wel te beperkt: ik zou toch op zijn minst tussenkopjes en of hyperlinks willen kunnen toevoegen. En opsommingstekens of codequotes misschien? Of cursieve tekst? Of subtekstjes (voetnoten).

Ook ontbreekt de mogelijkheid tot reageren, discussie. Mogelijk compleet overbodig, maar mogelijk ook wel interessant. Het mooiste zou zijn om daarvoor de social media in te zetten en hier alleen een samenvatting weer te geven. Als iemand ook wil reageren moet hij dat via b.v. twitter doen. Wat verder ontbreekt is een zoekfunctie en de mogelijkheid om artikelen onder embargo te zetten en te druppelen of mailen via de mailinglist.

En wat ik ook niet mooi vind: de homepage. Wel mooi is dat er een groot plaatje + mooie subtekst verschijnt. Maar deze blokken zijn te groot en te rommelig, ik zou het meer doen zoals apple: één groot blok met daaronder een serie kleine. Die steeds aanvullen als je scrolt, zoals bij facebook.

En tot slot natuurlijk het gebrek aan mogelijkheden tot het instellen van eigen kleuren en logo. Maar daar zit waarschijnlijk hun verdienmodel zodra het de kinderziektes eruit zijn.

Posted in: CMS