Final Cut Studio Color

Posted on 13 September 2011

0


 

Eenvoudige uitleg van Color. Zorg dat je met een nette tijdlijn vanuit FCP color in gaat (liefst met alles op één spoor). Je past vervolgens de kleuren aan per shot.

Voorbereidingen

Voorbereiden export vanaf FCP:

  • Color kan niet goed omgaan met foto’s en slowmotion of versnelde shots. De FCS2 versie kan er helemaal niets mee, de FCS3 versie heeft ook slechte support. Op pagina 74 van de manual staat: ‘Even though these effects don’t appear in Color, they’re preserved within the XML of the Color project and they will reappear when you send that project back to Final Cut Pro. ‘ In my experience, that is not really true: they reappear as ‘nothing’. Het is dus slim om deze eerst uit te renderen in FCP naar een los bestand en vervolgens dit losse bestand weer te importeren in je tijdlijn, voordat je deze tijdlijn exporteert naar Color.
  • Wat ook mis kan gaan is de audio van embedded sequences. Mijn advies daarom is ook om de inhoud van embedded sequences eerst naar je hoofdsequence te kopieren, om zo te voorkomen dat het audio helemaal verdwijnt nadat je de XML weer in FCP importeert. Dit is ook om dubbele bestandsnamen in een media-managed project te voorkomen, maar daarover later meer.
  • Tot slot wordt het ook ingewikkeld als je werkt met meerdere videosporen. De navigatie door je sequence wordt nodeloos ingewikkeld. Daarom het advies om al je inserts over je oorspronkelijke video te slepen, zodat alles  op het V1 spoor staat. Dit ook om nog een ‘import color corrections’ te kunnen doen als dat ooit nodig is, maar ook daarover later meer.
  • Ook kan Color niet goed omgaan met handles. Ik heb de indruk dat hij alle bestanden in hun geheel rendert, in plaats van enkel het bestandje dat je in gebruik hebt. Daarom zou het slim kunnen zijn om je project te media-managen voordat je naar color gaat.
  • Dit is ook om een andere reden. Het is namelijk zo dat Color bestanden exporteert ZONDER audio. Als je dus vanuit Color weer terug gaat naar FCP en daarna je project gaat media-managen, heeft hij alle originele videobestanden ook nodig omdat deze als audiotracks worden gebruikt. En die worden dus opgeslagen INCLUSIEF video, maar ze worden ook nog eens niet schoon geknipt (al dan niet met handles) omdat enkel het audiospoor in gebruik is. Je media-managed project is dan dus heel erg groot. Ook daarom is het beter om te media-managen voordat je naar color gaat. Je kan op deze manier altijd je montage aanpassen in FCP en dit aangepaste project weer naar color sturen, of je kan ook je kleuren corrigeren in Color omdat deze verwijst naar de Media uit je media-managed montage.

Daarbij komt dat je tegenwoordig vaak te maken met h.264 of ander sterk gecomprimeerd materiaal. Dit wordt al snel 4 tot 10 keer zo groot als je het converteert naar ProRes. Daarom zou het slim zijn om eerst je materiaal als h.264 te houden, te indexeren en in de library te zetten. Daarna pas die dingen die je wilt gebruiken converteren naar ProRes, daarmee monteren, speciale dingen (zoals slow-motion) extern renderen en weer importeren, daarna mediamanagen en dan pas naar color. Je kan nu het bronmateriaal, de originele montage (zonder prores files) en je color-project bewaren en dan heb je alles altijd bij de hand. FCP kan namelijk opnieuw log&transferren (via batch capture van offline media) en je color project kan weer verder met deze opnieuw geconverteerde files.

Maar… mijn test van deze manier van werken was niet echt positief:

  1. ik heb AVCHD materiaal geimporteerd met log&transfer. Door de gebruikte camera (panasonic GH2) geen tijdcode maar wel reelnames.
  2. De gemonteerde sequence heb ik gemediamanaged, daarna send to color en na de kleurcorrectie weer terug naar FCP. Alles zonder problemen.
  3. Nadat ik de ProRes kopieen had weggegooid heb ik via batch-capture alle materiaal opnieuw ingeladen. Alle AVCHD disks moeten zijn geladen in l&t en dan gaat de rest eigenlijk vanzelf. Ik heb een audio export getest en deze is spat-sync.
  4. Tot hier werkt dit super maar zodra ik het color-project open zijn er twee problemen:
    1. naamgeving van de bestanden:  bv clip #3-2 lijkt niet nodig en wordt opgeslagen als clip #3. Omdat de naam clip#3 al bezit is wordt deze opeens opgeslagen als clip #6 (deze komen uit de embedded sequence). Dat leidt uiteraard tot problemen bij color. Daarom het advies om eerst de inhoud van embedded sequences in de hoofdsequence te zetten. Daarmee zou dit probleem moeten zijn opgelost.
    2. handles. b.v. clip #57-2 heeft precies 1 seconde start-verschil (de media-managed versie start op 56’21” terwijl de ingeladen versie start op 57’21”. Dit is precies de 1 seconde handle die is ingesteld in media manager. In de bin en sequence staan ze beiden op 57’21” dus in final cut gaat het perfect. Maar het gebruikte stuk is zelfs nog iets korter dan het ingeladen stuk. Dus dat of die start-tijd zou betekenen dat het originele color project de clip wel zou kunnen vinden (zie volgende stap), maar dat het vervolgens niet sync zou zijn omdat er 1 seconde offset is. Dit lijkt me een bug omdat de handle er dus wel is maar niet in de bin zichtbaar is!?
  5. Omdat het materiaal nu naar een andere locatie (kan zijn) ingeladen kies je in Color file->reconnect media. Dit werkt goed, maar door bovenstaande twee problemen is er veel mis. Dit kreeg ik niet opgelost, ik heb geprobeerd om:
    1. het gewoon uit te renderen in color en dan naar deze color-renders te reconnecten vanuit FCP. Werkte niet: veel off-sync of gewoon de verkeerde files.
    2. opnieuw send to FCP te doen vanuit color: het beeld is nu niet sync te krijgen met het audio. Dat lijkt me die handles-bug van punt 4.2.
    3. een xml te exporteren uit FCP en te reconformen in color. Dat hielp ook niet.
    4. opnieuw send to Color te doen vanuit FCP en dan ‘import color corrections’ vanuit het oude color-project. er mag dan niets zijn veranderd in de volgorde of het aantal clips. Deze zijn namelijk genummerd, dit is te controleren in setup->shots. Helaas gaat het bij mij rond minuut vier al mis en zijn al mijn correcties ‘messed up’. Dit komt omdat ik heb gemonteerd in twee videosporen. Waarschijnlijk was het wel goed gegaan als alles op één videospoor had gestaan.

Primary In

Stap 1 is het gehele beeld ‘rechttrekken’ in het Primary In scherm. Hiervoor gebruik je vooral de meetresultaten van het ‘Parade’  schermpje i.c.m. de drie rondjes en de sliders die ernaast staan:

  • shadows: zwart naar 0 dmv de contrast slider
  • highlights: wit naar 90 (10 headroom) dmv contrast
  • midtones: huidtinten naar 60 dmv contrast. Hier gebeurt ook het matchen van de shots dmv hue en saturation (De andere twee sliders)

Algemene aanpassingen dmv saturation etc in het rechter-tabblad naast de drie rondjes, dit ook heel erg om de verschillende shots van één scene beter met elkaar te matchen.

Afspelen shot: cmd+shift+m

Secondary

Je kan acht secondaries doen. Dit zijn bewerkingen die je op delen van het beeld toepast, bijvoorbeeld om de lucht blauwer te maken of een accent te leggen op een gebied in het beeld (het oog sturen). Er zijn twee belangrijke methoden:

  1. Vignette -> maak alles buiten het vignette (outside) donkerder dmv contrast van de midtones. Je kan een object of gezicht tracken d.m.v. het tabblad Geometry.
  2. Pipet -> hiermee kan je een gebied selecteren op basis van kleur, ideaal voor luchten. Door middel van key-blur zorg je dat de randen niet lelijk scherp zijn.

Primary Out

Als je een overall look over de gehele kleurgecorrigeerde film of stukjes daarvan wilt leggen, bijvoorbeeld een jaren ’70 look of een speciale correctie voor buitenprojectie, gebruik dan de primary out. Je kan deze makkelijk resetten als je terug wilt naar je originele kleurcorrectie, zonder gelijk al je harde werk daaraan te verliezen.

Sneltoetsen

Toggle effects on/off: Ctrl+G

Export

Floating point en radial HSL interp.: aan
Export output: Prores 4:2:2 of current

Via export que kan je het materiaal uitrenderen naar losse bestandjes. Het lijkt er daarbij wel op dat hij de hele clips rendert in plaats van enkel de stukjes die je gebruikt. Het vreemde is dan weer wel dat er geen handles zitten aan de renders vanuit color. Zie bovenstaand de tip om (o.a.) daarom eerst te mediamanagen in FCP. Daarbij komt dat Color de rendering doet op de GPU (de processor van de grafische kaart) en dus niets heeft aan veel en/of snelle processoren in de computer zelf. Hierdoor duurt het bij mijn GPU ongeveer 7x realtime om een sequence uit te renderen. Traag!

Advertisements
Posted in: Editing