FCPX vs 7 vs 6 (Final Cut Studio 2 of 3)

Posted on 16 August 2011

0


Deze week wilde ik een FCP7 bestand openen op mijn FCP6 mac. Helaas: zonder succes. Uiteindelijk is het prima gelukt met behulp van een XML4 (let op: selecteer XML versie 4!) bestand en het batch converteren van alle originele DSLR footage naar ProRes.

Het zette me wel aan het denken over een mogelijke upgrade. Inmiddels is Final Cut Pro X op de markt, die ik dus niet ga kopen. Mede omdat we onze oude projecten (FCP6 of 7) er niet in kunnen openen.

Huidige versie FCS 2

Het pakket dat ik nu heb is FCS2 DVD + ProApplicationsUpdate2008-05 (bevat – naar ik aanneem ook de updates 2008-01 tot 2008-04) en updates voor de programma’s met *:

  • Final Cut Pro 6.0.6*
  • Color 1.0.4
  • Compressor 3.0.5
  • Shake 4.1.1
  • DVD Studio Pro 4.2.1*
  • Motion 3.0.2*
  • Cinema Tools 4.0.1*
  •  Soundtrack Pro 2.0.2*

Als je problemen hebt of wilt de-installeren: FCS_Remover.dmg. Een andere goede tool is Compressor Repair van Digital Rebellion.

Upgrade naar FCP7 / Final Cut Studio 3

Versie 7 (onderdeel van Studio 3) is nu dus EOL en wordt niet meer verkocht door Apple. De enige optie is dus een winkel die nog oude voorraad heeft, tweede hands of met een Keygen i.c.m. Block Final Cut Studio 3 Activation script. Mijn edit-leverancier zegt dat updates (voorzover deze nog komen voor dit EOL product) gewoon kunnen worden geïnstalleerd.

Maar wat heb je eraan?
– background exporting via send to -> compressor
– betere native h.264 en avch support
Dat zijn wel heel weinig voordelen om het de moeite waard te maken om nog geld uit te geven aan een upgrade naar een product dat EOL (end of lifetime) is.

Daarbij komt dat de andere applicaties nieuwer zijn (behalve DVD Studio Pro, dat blijft versie 4). SoundtrackPro en Color zijn geupdate, net als Compressor en Motion. Het lijkt dat de laatste twee zelfs trager zijn, of is dat verholpen door een upgrade? Zonder meer is het dus verstandig om na een upgrade de oude OSX disk nog even bij de hand te houden.

Wat ik ook merkte is dat de mogelijkheden voor versnellen/vertragen lijken te zijn verbeterd. Ik kan nu in de sequence settings de ‘speed’ balk aanzetten en rechtstreeks op deze balk mijn keyframes plaatsen. Daarbij krijg ik de snelheidspercentages te zien. Wat me alleen irriteerde was dat ‘frame blending’ altijd aan stond, maar naar het schijnt was ook dat uit te zetten in de render settings van de sequence.

H.264 support

Native h.264 (zoals van de nieuwe DSLR camera’s) montage gaat zeer schokkerig in FCP6 en schijnbaar vloeiend in FCP7. Dat is handig want het scheelt een hoop diskruimte en conversie-tijd. Maar vanwege de hoge compressie en lange GOP is het niet aan te raden om dit ook echt voor je eindmontage te gebruiken. Beter is het om eerst naar ProRes te converteren vanwege de rendersnelheid en beeldkwaliteit van de effecten in 10 bit.

Mijn advies is om een eventuele offline van DSLR materiaal in FCP7 te monteren: de bronbestanden zijn klein (weinig harddiskruimte) en je bent geen tijd kwijt aan converteren van bestanden die je toch niet gaat gebruiken. Voordat je met effecten aan de slag gaat maak je een online met behulp van de media manager, en je converteert daarbij de gebruikte bestanden naar ProRes. Nu heb je rendersnelheid en -kwaliteit voor je online.

Conclusie

Voor de offline is FCP7 wel handig, voor de online voldoet versie 6 prima.

Maar wat nu in de toekomst? Hopelijk wordt FCPX toch een geweldig stuk software. Alternatieven zijn o.a. Adobe Premiere Pro CS 5.5, Avid Media Composer 5.5 en de $ 3500 Autodesk Smoke 2012. Andere alternatieven liggen meer op PC gebied, met Grassvalley Edius and Sony Vegas (beiden met 3D support).

Advertisements
Posted in: Editing, MacOS/Apple