Toegankelijkheid website

Posted on 9 August 2011

0


Volgens Bill Gates kan 1 op de vier mensen door een beperking niet vanzelfsprekend gebruik maken van internet. Daarom (en ook vanwege zoekmachines, oudere browsers etc) is het slim om je website toegankelijk te maken.

Waarmerk Drempelvrij / WCAG1.0

Sommigen hebben het Groene Waarmerk drempelvrij.nl logo wel eens zien langskomen. Dit geeft aan dat de website voldoet aan 16 ijkpunten (WCAG1.0: prioriteit 1 van W3C). Om dit waarmerk te krijgen moet je jaarlijks je website laten testen en je moet ook nog eens jaarlijks abonnementskosten alsook een licentievergoeding voor het logo betalen.

Andere standaarden en hulpmiddelen

Dure zaak dus, zo’n certificaat. Maar wel handig om je website-bouwer te controleren. Gelukkig kan je ook gewoon een toegankelijke website maken en deze zelf testen zonder zo’n duur certificaat te kopen. Maar waar moet je dan op letten?

De basis is de WCAG van W3C: dit is een internationale standaard. Naast de eerder genoemde prioriteit 1 zijn er nog twee varianten: prioriteiten 2 en 3, waarmee het totaal komt op 65 ijkpunten. Neem dan gelijk de WCAG2.0 van 11/12/2008. Dan loop je nog voor op drempelvrij ook!

Om het allemaal nog overzichtelijker te maken heeft onze Nederlandse overheid ook nog eens haar eigen ‘webrichtlijnen’ opgesteld. Dit gebeurt in bijna elk land, waarbij het soms ook nog (gedeeltelijk) in de wetgeving wordt opgenomen. Gelukkig bestaan de Nederlandse webrichtlijnen ook in twee versies (1 en 2) die synchroon lopen met de WCAG. Versie twee bestaat sinds 23/6/2011 en heeft drie niveau’s. De oude webrichtlijnen zijn sinds 2011 verplicht voor de rijksoverheid en zullen pas na 2014 vervallen. En gelukkig zijn deze webrichtlijnen gemaakt in samenspraak met Drempelvrij zodat ook dat synchroon loopt (helaas nog met versie 1).

Voor extra onduidelijkheid deelt de stichting Waarmerk Drempelvrij nog een oranje logootje uit aan websites die aan maar 12 WCAG1.0 ijkpunten voldoen. En werken ze met sterretjes voor de websites die het juist beter doen, waaronder de webrichtlijnen 1. Drempelvrij heeft het plan om in december over te gaan naar WCAG2 en zal dan ongetwijfeld gelijk de webrichtlijnen 2 implementeren. Erg onduidelijk allemaal.

Sinds kort draagt ook microsoft haar steentje bij met de website kleedjesiteuit.nl. En je hebt natuurlijk nog de goede oude markup validation van W3C, alsook hun CSS en mobile validators. Google heeft pagespeed wat weer handig is om je pagina’s zo snel mogelijk te maken voor desktop en mobiel gebruik.

Webrichtlijnen

Het beste is dus om de webrichtlijnen versie 2 aan te houden, hierin zijn immers de W3C richtlijnen integraal overgenomen en je zal altijd zonder problemen het drempelvrij keurmerk kunnen behalen.

Het volgen van deze handleiding is dus de beste manier om je website toegankelijk te maken, helaas is deze op dit moment nog niet bijgewerkt naar versie 2.02.

Testen

Stichting Accessibility houdt zich al 10 jaar bezig met toegankelijkheid en is één van de drie instellingen die het drempelvrij waarmerk kunnen uitdelen. Zij kunnen ook gebruikers onderzoeken (laten) uitvoeren door de doelgroep of een testteam. Want alleen het keurmerk is nog geen garantie voor probleemloos internetten in de praktijk.

CMS

Het is een interessant experiment om de standaard open-source CMS systemen eens te (laten) testen. Ik vermoed dat de resultaten verrassend goed zullen zijn.

Video

Dat gezegd hebben is video op internet weer een ander verhaal.

Natuurlijk heb je de html implementatie zoals de videoplayer. Hierbij zie je bijvoorbeeld dat webrichtlijn R-pd.12.1 geen iframes toestaat, waardoor de nieuwe youtube video-embedcode dus nooit zal voldoen aan de webrichtlijnen versie 1.

Maar je hebt ook de bediening, de visuele en de inhoudelijke implementatie, wat hele andere problemen oplevert. Voor meer leesplezier:
http://www.w3.org/standards/webdesign/audiovideo
http://www.accessibility.nl/internet/artikelen/audiovideo
http://versie2.webrichtlijnen.nl/norm/20110701/#w-media-equiv-nl

Kortom: het gaat erom wat je aanbiedt (en dat moeten veel varianten zijn, los van de technische varianten die mogelijk nodig zijn voor de verschillende browsers, besturingssystemen en (mobiele) apparaten/hardware) en hoe je het aanbiedt.

Advertisements